BIOGRAPHY

脇田 玲 プロフィール

Akira Wakita is a creator of images intended to reinterpret this world with visualization and simulation. In recent years, he has developed a original software based on fluid dynamics and thermodynamics models, and has been focused on image expressions that cross science and art. At the same time, he is also engaged in developing young artists, designers and architects in Japan and abroad through Keio University SFC and SCI-Arc Tokyo Program. So far, his works have been exhibited at Ars Electronica Center, WRO Art Center, Japan Media Arts Festival, SIGGRAPH, Miraikan and others. Professor of Faculty of Environment and Information Studies at Keio University since 2014.

ヴィジュアライゼーションとシミュレーションを用いてこの世界を再解釈するための映像を制作している。特に近年は、流体力学や熱力学のモデルに基づく独自ソフトウェアを開発し、科学と美術を横断する映像表現に注力している。並行して、慶應義塾大学SFCやSCI-Arc Tokyo Programにて、国内外の若手のアーティスト、デザイナー、建築家の育成にも従事している。これまでに、Ars Electronica Center, WRO Art Center, 文化庁メディア芸術祭, SIGGRAPH、日本科学未来館などで作品を展示。2014年より慶應義塾大学環境情報学部教授。

STATEMENT

ステートメント

It is my intention to create a medium that enables a new way of looking at the world through visualization, sonification, and materialization of information in nature that cannot be perceived by the senses yet exists all around us. For instance, an f-MRI is a brain-imaging device used to visualize the flow of water in the body, and this medium enables us to rediscover that humans are no less a part of the enormous equilibrium of the earth than trees. Similarly, the Aeolian harp—a musical instrument with strings that vibrate from the power of the wind—was enjoyed in medieval Europe; from a different perspective, this instrument was a tool for visualizing the dynamism of the wind. Were modern high-speed computers and mathematical models utilized to their maximum potential, humans’ perceptive abilities would be enhanced for more delicate thresholds. I want to continue creating media that enable people to perceive the rich contributions of ecosystems in space, such as air, sound waves, and heat.

目の前にありながらも知覚することができない自然界の情報を可視化/可聴化/物質化することで、世界の見方を新しくするメディアを作りたい。例えば、脳内イメージングに使われるfMRIは体内の水分の流れを可視化する装置だが、このメディアによって樹木と同様にヒトもまた地球の大きな循環系(Equilibrium)の一部であることが再発見できるはずだ。また、中世ヨーロッパで楽しまれたエオリアンハープは自然の風によって弦を振動させる楽器だが、見方を変えると風のダイナミズムを可聴化する道具でもあった。現代の高速なコンピュータと数学を駆使することで、人間の知覚能力はより繊細に拡張できるはずだ。空気、音波、熱など、この空間に満ちている様々な流れの生態系を知覚できるメディアを作っていきたい。

EXHIBITIONS / TALKS

展示と発表

  • NEW SYNERGETICS, NISSAN CROSSING, Tokyo, 2017
  • NEW SYNERGETICS, NISSAN CROSSING, 銀座, 2017
  • Ars Electronica Festival, Gallery Spaces, Linz, 2017
  • Ars Electronica Festival, Gallery Spaces, リンツ, 2017
  • Media Ambition Tokyo, Tokyo, 2017
  • メディア・アンビション・トウキョウ, 六本木, 2017
  • ART PHOTO TOKYO -edition zero-, Tokyo, 2016
  • ART PHOTO TOKYO -edition zero-, 茅場町, 2016
  • Fluid (2nd solo exhibition), art & science galley lab AXIOM, Tokyo, 2016
  • Fluid (個展), art & science galley lab AXIOM, 六本木, 2016
  • Moths, crabs, fluids, WRO Art Center at the Koszyki Hall, Warsaw, 2016
  • Moths, crabs, fluids, WRO Art Center at the Koszyki Hall, ワルシャワ, 2016
  • Ars Electronica Festival, Deep Space 8K, Linz, 2016
  • Ars Electronica Festival, Deep Space 8K, リンツ, 2016
  • Best of Art and Science, European Forum Alpbach, Alpbach, 2016
  • Best of Art and Science, European Forum Alpbach, アルプバッハ, 2016
  • Impetus and Movement, ARS ELECTRONICA in the KNOWLEDGE CAPITAL Vol.06, Osaka, 2016
  • チカラとウゴキ, ARS ELECTRONICA in the KNOWLEDGE CAPITAL Vol.06, 大阪, 2016
  • Technarte, Bilbao, 2016
  • Technarte, ビルバオ, 2016
  • Eco Expanded City, WRO Art Center, Wrocław, 2016
  • Eco Expanded City, WROアートセンター, ブロツワフ, 2016
  • Ocean General Circulation Simulation (for Geo-Prism), Miraikan, Parmanent Exhibition, Tokyo, 2016
  • Geo-Prism 海洋大循環シミュレーション, 日本科学未来館, 常設展示, 2016
  • Scalar Field of Shoes - Solo Exhibition, SPACE_XX(hiromiyoshii roppongi 2F), Tokyo, 2016
  • Scalar Field of Shoes 展, SPACE_XX(hiromiyoshii roppongi 2F), 六本木, 2016
  • Digital Media and Japanese Graphic Design, Tokyo Midtown, 2016
  • デジタルメディアと日本のグラフィックデザイン, 東京ミッドタウン, 2016
  • SIGGRAPH Asia, Art Gallery, Kobe, 2015
  • SIGGRAPH Asia, Art Gallery, 神戸, 2015
  • Any Tokyo, Zojoji, 2015
  • Any Tokyo, 増上寺, 2015
  • Elements of Art and Science, Ars Electronica Center, Linz, 2015
  • Elements of Art and Science, アルス・エレクトロニカ・センター, リンツ, 2015
  • Ars Electronica Animation Festival, Central, Linz, 2015
  • Ars Electronica Animation Festival, Central, リンツ, 2015
  • Amu Special Party, Tokyo, 2015
  • Amu Special Party, 恵比寿AMU, 2015
  • Robotinity, Ars Electronica Center, Linz, 2011-2014
  • Robotinity, アルス・エレクトロニカ・センター, リンツ, 2011-2014
  • Any Tokyo, Zojoji, 2014
  • Any Tokyo, 増上寺, 2014
  • Japan Media Arts Festival Kushiro Exhibition, Kushiro, 2014
  • 文化庁メディア芸術祭 釧路展, 北海道立釧路芸術館, 2014
  • Techfest 2012, invited work of Japan Media Arts Festival, IIT Mumbai, 2012
  • Techfest 2012, 文化庁メディア芸術祭の招待作品として出展, ムンバイ, 2012
  • ACE 2011, Interactive Art, Gold Award, Lisbon, 2011
  • ACE 2011, Interactive Art, Gold Award, リスボン, 2011
  • SIGGRAPH ASIA 2011, Emerging Technologies, Hongkong, 2011
  • SIGGRAPH ASIA 2011, Emerging Technologies, 香港, 2011
  • Japan Media Arts Festival Exhibition, The National Art Center, Tokyo, 2010
  • 文化庁メディア芸術祭, 国立新美術館, 2010
  • INTERIOR LIFESTYLE TOKYO, 2009
  • INTERIOR LIFESTYLE TOKYO, 2009
  • Interactive Tokyo, 2006
  • インタラクティブ東京, 日本科学未来館, 2006
  • SIGGRAPH 2006, Emerging Technologies, Boston, 2006
  • SIGGRAPH 2006, Emerging Technologies, ボストン, 2006
  • SIGGRAPH 2005, Cyberfashion Show, Los Angeles, 2005
  • SIGGRAPH 2005, Cyberfashion Show, ロスアンゼルス, 2005
  • Japan Media Arts Festival, Tokyo, 2001
  • 文化庁メディア芸術祭, 2001
  • Graz Biennial on Media + Architecture, Graz, 2001
  • Graz Biennial on Media + Architecture, グラーツ, 2001
  • cast01, Bonn, 2001
  • cast01, ボン, 2001
  • Architecture Media Player, Traveling exhibition, Italia, 2000
  • Architecture Media Player, Traveling exhibition, イタリア, 2000
  • Electronic Language International Festival, invited, Sao Paulo, 2000
  • Electronic Language International Festival, 招待出展, サンパウロ, 2000
  • European Media Art Festival, Osnabrueck, 2000
  • European Media Art Festival, オスナブリュック, 2000


AWARDS

主な受賞歴

  • Asia Digital Art Award, Interactive Art Category, Finalist, 2012
  • アジアデジタルアート大賞, インタラクティブアート部門 入賞, 2012
  • CAADRIA, Best Paper Award, New Castle, 2011.
  • CAADRIA, Best Paper Award 受賞, ニューカッスル, 2011.
  • Advances in Computer Entertainment Technology, Interactive Art, Gold Award, 2011.
  • Advances in Computer Entertainment Technology, Interactive Art 部門, Gold Award 受賞, 2011.
  • Asia Digital Art Award, Interactive Art Category, Finalist, 2011
  • アジアデジタルアート大賞, インタラクティブアート部門 入賞, 2011
  • Japan Media Arts Festival, Jury's Selection, 2010
  • 文化庁メディア芸術祭, 審査委員推薦作品, 2010
  • Asia Digital Art Award, Digital Design Category, Excellent Award, 2003
  • アジアデジタルアート大賞, デジタルデザイン部門 優秀賞, 2003
  • Japan Media Arts Festival, Jury's Selection, 2001
  • 文化庁メディア芸術祭, 審査委員推薦作品, 2001
  • Web3D RoundUP Golden Rosso Award, Technology Award, 2000
  • Web3D RoundUP Golden Rosso Award, Technology Award, 2000
  • Multimedia Grand Prix 2000, Network Division, Information Design Award, 2000
  • マルチメディアグランプリ, ネットワーク部門 情報デザイン賞, 2000
  • Nikkei Architecture Digital Design Competition, Grand Prix, 1999
  • 日経アーキテクチュア第5回デジタルデザインコンペ, 最優秀賞, 1999


BOOKS

主な著書

  • Access to Materials - Material Computing for Design, Art and Architecture, BNN, 2013
  • Access to Materials - デザイン/アート/建築のためのマテリアルコンピューティング入門, BNN新社, 2013
  • x-DESIGN, Keio University Press, 2013
  • x-DESIGN - 未来をプロトタイピングするために, 慶應義塾大学出版会, 2013
  • Matter in the Floating World, Princeton Architectural Press, 2011
  • Matter in the Floating World, Princeton Architectural Press, 2011


ACCESS

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a(dot)wakita(at)gmail(dot)com

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